Den handelsorienterade strategin för bioekonomi

Sverige har en styrka och kompetens att arbeta med handel. IKEA, ICA och HM är enorma framgångar. Utmärkande för handel är omsättningshastighet och inköp. Man köper in varor och säljer dem snabbt. Kombinerat med vår “Gnosjöanda” och starka företag inom tillverkning av till exempel plastvaror i södra Sverige kan vi snabbt få tillväxt och kompetens att arbeta med biobaserade material.

Strategins kärna:

  • Att fokusera på att bli duktiga på att göra attraktiva produkter som funkar i handeln. Inom till exempel materialområdet kommer flera så kallade “drop-in” plaster som funkar i existerande maskinparker och existerande kompetens. Drop-inplasterna finns både med biobaserat ursprung så väl som återvunna plaster.

Svenska styrkor som strategin bygger på:

  • Handelskompetens av världsklass
  • Många små industriföretag som tillverkar allt möjligt, snabbt och ofta med exportkompetens
  • Mycket högskoleutbildad personal som är utbildade i varumärkesarbete, ekonomi och teknik

Förslag på åtgärder – Vad behöver göras

Avgörande för att lyckas med den här strategin är att

  • dels få handelsföretag att börja ordentligt titta på hur man ska marknadsföra “biobaserat” så att kunder förstår och är villiga att betala. Det bör gå, för inom kosmetika har detta lyckats redan
  • dels få igång produktutveckling i mindre industrier av saker som går ganska snabbt att få ut på marknaden. Går det att köpa in en biobaserad plast och göra slevar och stekspadar till teflonpannor? Kan existerande verktyg i industrin användas? osv.

4 konkreta åtgärder som en nationell politiker kan fundera på:

  • Program och projekt inom bioekonomi där handelsföretag (de kan handel), kosmetikaföretag (de kan marknadsföra biobaserat idag)  och plasttillverkande företag ( de kan göra konkreta produkter snabbt med dropin-material) deltar
  • Ökad forskning,  utbildning och praktik av typen  “Konstruktion i biobaserade plaster” och “Marknadsföring av biobaserade produkter i handel” är viktiga delar
  • Internationella utbyten med företag och länder som gör biobaserade plaster som t.ex. Brasilien och Kina och där fokus är att Sverige ska förädla råvarorna och för att sedan exportera produkter.
  • Utökade resurser på högskolor runt småföretagsregioner för att arbeta med uppsökande kontakter hos industri.

Slutligen. En handels-strategi kommer inte att minska intresset för utveckling av nya material och ny processindustri i landet. Denna strategi innebär tvärt om en ökad möjlighet då det leder till att vi får ännu bättre kompetens kring marknad och efterfrågan.

Välj och läs om fem olika strategier:

Gemensamt för alla dessa strategier är att Innovations- och Kemiindustriernas medlemmar är viktiga för att realisera dem alla.