Den investeringsfokuserade strategin för bioekonomi

Stora investeringar i biobaserade industriproduktion sker utanför Sverige. Ett annorlunda sätt som sällan diskuteras är att på allvar satsa på att attrahera investeringar hit. Det innebär att söka upp de som är på gång med intressanta investeringar och föra en dialog med dem. 

Strategins kärna:

  • Identifiera företag och grupper globalt som beslutar om och genomför spännande och avgörande investeringar för en bioekonomi över dessa investeringar.  Uppvakta och för dialog med investerarna och sälj in Sverige som investeringsland.
  • Se över helhetsbilden – vad behöver ändras för att göra Sverige till vinnaren när investerare väljer plats för investeringar i bioekonomi. Det vill säga att vi inte försöker komma på allt själva. Tvärt om, vi försöker vinna avgörande investeringar som kan bygga på andras idéer.

Svenska styrkor som investeringen bygger på:

  • Vi har ett erkänt välfärdssamhälle med fungerade infrastruktur, energi (i all fall än så länge), skolor, dagis
  • Vi har mycket bioråvaror i form av skog och land och kompetensen för hur det hanteras.
  • Svenskar är välutbildade och har stark akademiska miljöer inom vissa områden som borgar för tillgång till personal

Förslag som kan genomföras inom ramen för denna strategi:

  • Ha stenkoll på hur Sverige ligger till konkurrenskraftigt med andra länder när investeringar sker i avgörande anläggningar, inklusive demoanläggningar. Om ett bioraff byggs i USA / Asien / Finland etc. ska någon svensk direkt dit och rota i vad som var avgörande för val av plats. Ge någon myndighet i uppdrag att ha ständig analys och beredskap för detta. Business Sweden?
  • Identifiera viktiga företag där Sverige aktivt bör visa upp sig som land för investeringar och identifiera deras grupper av rådgivare som jobbar med biobaserade produkter. Sverige kan till exempel ställa ut på ledande konferenser där investeringar i biobaserde produkter ställer ut. Observera att det då är viktigt att marknadsföra Sverige som land att investera i och inte bara att marknadsföra produkter från Svenska företag.
  • Genomför reformer på de områden som en internationell benchmarking visar att vi ligger efter inom. Dessa är delvis kända, men varför inte åka ut från Sverige till globala företags ledningar och skaffa sig en egen uppfattning som politiker?
  • Varför inte lite traditionell folkbildning kring konkurrenskraft?

Låt mig lyfta ett konkret exempel. I konkurrensen mellan olika regioner om investeringar i biobaserade plaster hänger Sverige och EU inte med alls. Se bilden nedan. En investeringsstrategi borde kunna ändra på denna bild.

Bioplastic_Kommerskollegium

Läs gärna repliken på näringsministerns debattinlägg: http://www.dn.se/debatt/repliker/sverige-maste-bli-battre-pa-att-locka-investerare/ 

Välj och läs om fem olika strategier:

Gemensamt för alla dessa strategier är att Innovations- och Kemiindustriernas medlemmar är viktiga för att realisera dem alla.