Möjligheter för tekniska konsulter inom bioekonomi och bioplaster

agent-18762_1280

När det gäller bioekonomi har jag börjat fundera mer på var tjänstesektorn finns. Jag stöter på ganska många personer och företag som är nyfikna på biobaserade produkter. Men från ett intresse behövs konkreta förslag och råd för att en ide ska bli verklighet.

Jag tycker det finns ganska många forskare och rådgivare som kan bidra med övergripande strategier, systemstudier samt teknisk utveckling och forskning. Det är jättebra. Men tidsperspektivet blir lätt en framtid som ligger bortom aktuell verksamhetsplan (som ofta är 1-4 år). Var ska ett bolag eller en myndighet vända sig som vill göra något nu?

Bolag och offentliga aktörer säger inte sällan att det gärna skulle göra något men att de varken har personal ledig eller personal som har kompetensen. Säg att man har en plastmojäng som man vill veta hur den kan göras biobaserad och vad det skulle kosta och man vill veta EXAKT hur det skulle gå till för att möta kvalitetskrav etc. Vem kan hjälpa till med det?

Enligt min bedömning borde det finnas utrymme, bara inom bioplaster, för ett par konsultbyråer i Sverige. Byråer som håller koll på biobaserade plaster och tillverkande företag. Marknaden är ju ännu så liten att bearbetare, plastleverantörer och andra säger att de inte kan ha egen personal som håller koll. Alltså behöver de säkert en konsult vid sidan som kan hjälpa till. Råvarutillverkarna, de som gör plast, har personal men det är senare i värdekedjan det verkar bli osäkert.

Jag tror 10 personer fördelat på 2-3 byråer skulle kunna göra stor skillnad för utvecklingen i Sverige. Och bör kunna tjäna en slant också. Marknaden tror jag finns.

Så här ser en tänkt profil ut:

  • Kunna plastbranschen lite och vara intresserade av bioplast
  • Ha lite nätverk i plastbranschen (mycket behövs inte för nätverk bygger man snabbt med rätt fråga)
  • Kunna skriva enklare rapporter
  • Vilja att göra konsultjobb
  • Förstå vad en LCA är och vara bekväm med övergripande nyckeltal (”polyeten från sockerrör släpper ut 75% mindre klimatgaser”)
  • Vilja göra skillnad för en hållbar utveckling

Kunder skulle vara landsting, kommuner, handelsbolag som ICA, Coop, sällanköpsvaror (tänk Duni) etc etc. Kort och gott kunder som behöver konkret rådgivning som komplement till forskningsprojekt och program. Kan ju vara en avdelning på en annan byrå också men risken kan vara att verksamheten drunknar i helheten. Jag skulle snarare råda några att starta från start och bygga ett eget varumärke. För den som är entreprenöriellt lagd kan man ha de stora ingenjörsfirmorna som tänkt exit på 5-10 års sikt. (Alltså att man får igång verksamheten och sen säljer den till ett större brand).

Kanske finns ni redan, dessa firmor. I så fall behöver jag era kontaktuppgifter för att kunna marknadsföra er.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s