Betalningsvilja för grönt: Sammanfattning av McKinsey Co. vid EcoChem 2013

ABC för att få näringslivet att satsa på biobaserade och gröna produkter är så klart att det går att det finns kunder som kan betala för det. Nu har en av föreläsningarna om marknadsförutsättningar vid EcoChem-konferensen släpps fritt på Youtube. Detta är värdefullt, jag var nära att åka förra året enbart för denna föreläsning men insåg att det hade kostat 20-30 000 kr.

För oss som är nördar på biobaserat och kommersialisering av ny teknologi är det smaskigt. 🙂

Jag lyfter fram lite smakprov från undersökningen:

  • Genomsnittlig kommersialisering av ett nytt framgångsrikt material är 9 år, ofta över 10 år! Det gör dropin-metoder värdefulla för biobaserad polyeten etc där materialet redan har sin marknad.
  • Konsumenter är mest villiga att betala extra för ”gröna” förpackningar jämfört med innehållet i förpackningen. Låter lite mysko men så är det väl.
  • Majoriteten av konsumenter är beredda att betala 5-10% premium för grönt. Då många företag pratar om att de behöver 20-40% premium så är det en bit kvar till det sker ett större skifte.
  • Tillverkarna av konsumentprodukter är inte sugna på att betala premium-priset till sina leverantörer. Längre bort från konsumenten innebär lägre betalning.
  • ”Grönt” är mindre viktigt än andra vanliga faktorer som funktion och form etc.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s