Ida Lindberg om bioekonomi: Bättre märkningar behövs

GAME
GAME

Ida Lindberg – vad gör du?

Jag är projektledare för ett nätverk som heter GAME. Det är ett nätverk av företag, offentliga aktörer och forskare i Västsverige. Vi gör omvärldsbevakning, utredningsarbete och seminarier kring hållbar utveckling. I år har vi fokus på bioekonomi.

Vad är en bioekonomi?

Vi hade seminarium om detta förra veckan och då insåg jag att vi redan till stor del har en en bioekonomi. För mig innebär en bioekonomi att vi inte är så beroende av fossila resurser som idag. I en bioekonomi är resurseffektivitet central. Men det innebär också att stor hänsyn måste tas till exempelvis biologisk mångfald. Det finns en hel del spirituella värden i en bioekonomi som är svåra att uppskatta värdet på. För att få ekonomin på plats behöves nya värdekedjor.

 Konkret – hur skiljer det framtida bioekonomiska samhället från dagens?

Det är svårt att vara konkret. Jag hoppas att vi omges av mer smarta resurseffektiva lösningar. Jag kan inte se de produkterna och lösningarna framför mig idag. Exempelvis kommer vi ske skillnader inom byggnader, produkter och textilier.

Om man ska kunna sälja biobaserade produkter måste det hålla samma kvalitet som dagens produkter. Dessutom måste det synas på produkterna. Det behövs någon typ av märkning eller olika typer av standarder.

Här kommer behovet av definitioner in. Det är delvis ett politiskt problem, politiker lägger in så olika saker i begreppet bioekonomi idag.

Vi kommer se nya innovativa konsumtionssätt. Fler lösningar med att låna saker och kläder av varandra, tex klädbibliotek. Jag tror också på cykelvänligare städer, samåkning och spårbunden trafik.

Läs mer på: http://www.gamenetwork.se/

Kommentera

