Sara Richert om bioekonomi: – Biobaserade samhället kommer skapa fler jobb

sararichert

Hej Sara Richert, vem är du?

– Jag arbetar på Örebro landsting som miljöcontroller och på fritiden är jag politiker för Miljöpartiet. Jag är intresserad av hur vården kan bli hållbar och jobbar med det både på jobbet och som politiker.

Hur ser det ut i det biobaserade samhället?

– Jag tänker att vi idag mest ser på klimatfrågor som uppoffringar i livsstilen. När vi är framme i det biobaserade samhället kommer vi se att det har skapat många nya vinster både socialt och ekonomiskt. Nya företag kommer växa fram.

– En sak jag tror starkt på är att kommunikationslösningar kommer växa fram och värderingar kommer ändras så vi delar på resurser mycket mer. De saker som vi har kommer användas mycket mer intensivt.

– Inom vården kommer vi uppnå en vård utan beroende av fossil olja som energi eller råvara. Idag är vården rätt beroende av olja. Det gör verksamheten sårbar. När vården är biobaserad kommer den vara mer robust i sin verksamhet.

Vad skiljer dagens samhälle från det biobaserade samhället?

– Inom vården tror jag vi kommer använda mycket mer arbetskraft än idag. Idag använder vi resurser i stället för arbete. Till exempel kan jag tänka mig att vi bygger upp fler steriliseringsanläggningar där människor gör rent och återanvänder kärl och produkter som idag är engångsmaterial. Det spar resurser.

– På något sätt kommer priset på varor bättre återspegla sitt ursprung. Icke  biobaserade råvaror kommer vara dyrare än idag, vilket kommer påverka vad vi köper.

– Jag tror också betalningsviljan för nya produkter kommer öka.

Kommentera

