Leif Josefsson om bioekonomi

20130722-111502.jpg

Vem är du?

Processkonsult i företaget Metaspace. Jag bygger mitt bolag på insikter kring hur man får människor att samarbeta som jag utvecklade när jag jobbade på IBM som expert på digitala samarbeten.

Hur skiljer sig ett biobaserat samhälle sig från dagens?

En av de största förändringarna tror jag är att vi kommer få ännu bättre resursutnyttjande. Även om biomaterial och biobränsle är dyrare i inköp så kommer digitala samarbetstjänster göra att det ändå blir mer kostnadseffektivt. Tänk t.ex. hur lite en bil egentligen används – den står ju mest parkerad. Kan vi få varje bil att användas hela tiden genom att dela på den så spar vi massor av resurser och kommer utan problem ha råd att betala för att bilen ska tillverkas av biomaterial i stället för metall.

En del saker måste förändras, andra saker behöver inte förändras. Med din erfarenhet av teknikskiften – hur stöttar man ett skifte på bästa sätt?

För det första är jag osäker på om det kan gå snabbare än det gör i Sverige. Vi är ofta otroligt duktiga på att ta till oss ny teknik. När jag arbetade globalt inom IBM var det ofta skandinaviska exempel vi åkte runt och hade som förebilder.

Men ska jag efter 30 års arbetslivserfarenhet peka ut något så är det risk för att det låter lite flummigt. Nya teknologier kräver nya ord och ett nytt språk. Kan vi skapa språket snabbare blir det snabbare verkligt. Det var till exempel väldigt tydligt inom IT-domänen. När Blondinbella bidrar till att göra ordet ”blogga” till allmängods så blir också teknologin använd. Även om tekniken i sig är över 20 år gammal. Vilka ord och språkbruk behövs för bioekonomin?

Kommentera

